Nu har bebben kommit

Nu har våran baby kommit till världen, Rasmus heter han o föddesn den 6 april kl 20.25 på sunderby sjukhus. Han vägde 3825g o 52cm lång :) Är värdens lyckligaste mamma :) Han e såå söt o snäll.

Detta är första bilden på honom efter att han blivit påklädd. 3h gammal :)




Nu ska ja berätta kort åt er om dagen då han kom till världen...

Den 5 April vid 22 tiden gick ja o la mig för att sova, men ne började få värkar istället.. Älsklingen skulle ännu fara o jobba på morgonen, o han låg oxå vaken me mig o funderade ifall han ska fara o jobba eller inte. Men ja sa att fara, att ja ringer ifall han måst komma hem.. Nå han for, han började kl 5. Kl 6 den 6april ringde ja till sunderbyn. Dom bad mig ta ett varmt bad eller dusha men vi har ju inget badkar så det blev en dush o två panodil. Nå kl blev halv 8 ungefär, så bad ja älsklingen komma hem..
Hade ju haft verkar heela natten 10 min mellan verkarna i ganska så måånga timmar redan...
Ringde igen till Sunderbyn igen o sa att nu åker vi från happis. Nå vi kom till Sunderbyn vid halv 11 tror ja de va.. Dom kopplade mig i en apparat som man hade runt magen kommer int ihåg nu vad det heter men den mäter verkar  o hur tätt o hur ofta dom kommer. Hade 5min mellan verkarna o hade öppnats 2cm.. Men dom tyckte att ja skulle fara ut o promenera o komma tillbaka ifall verkarna blir tätare, o ifall ja int orkar nåmera så får ja smärtlindring... Nå vi for ju iväg till storheden. Älsklingen var till jula o sedan va vi till willys o sedan åt vi på max... När vi var där o gick så var det fan jobbigt, folk kollade säkert att va fan e de me henne. Älsklingen sa oxå att -guud vad det ser jobbigt ut o man ser att du har ont o lider.. Nå vi va i farten i säkert 2 h ett var vi tillbaka på sunderbyn igen . Blev igen kopplad till den där maskinen för att kolla verkarna o denna gång 3 min mellan verkarna o hade öppnats 5cm. Halv 2 blev ja skickad till förlossningssalen. Fick fara o bada men kunde int vara där hade sådan smärtor. Lust gas började jag redan ta strax efter att vi kommit in i förlossningssalen.. Kl blev 16.00 frågade barnmorskan, -hur länge tror du detta tar. Hon svarade mig - Int länge. Tänkte för mig sj ok 2h timmar kanske. Frågade henne ok o det är? kanske vi 20.00.. öööh det är ju länge dit..
Började fråga efter ryggmärgsbedövning. Men kvinnan tyckte först att det hinner nog int börja verka för att det började se ut som att bebben ville börja komma ut fortare helt plötsligt.. Nå men efter ca 1h fick ja den ändå som tur..
vattnet gick kl 17.30 för mig. Krystningen började kl 19.25 o Rasmus kom sedan efter en timmas krystande 20.25 :)
Trodde fan ja skulle döö mot slutet, var såå trött mot slutet, kändes som att det aldrig skulle vara över. Men när han väl kom ut så glömde man som bort allt, man var bara lycklig att äntligen är detta över.. Sur va han när han kom ut innan han sen fick komma o ligga på mig :) Älsklingen fick även äran att klippa navel strängen...
Sedan fick han liggad där ca 2 h innan han  blev tvättad o påklädd o under tiden han rengjordes fick vi dricka kaffe o äta macka. Efter det fick ja gå o dusha :) O man kände sig som en ny människa igen efter dushen. Men kände mig yr så fick lägga mig ned så dom kollade blod trycket. fick sedan åka rullstol till bb avdelning kl var nog närmare halv ett när vi kom dit.. Där satt vi sedan o beundrade våran son o skickade o ringde till dom nära o kära att vi fått en son :)
Som tur var så gick ju allt bra o Rasmus mådde bra vid födseln så vi fick fara in på bb :)
Efter två nätter på bb  fick vi åka hem :) Timmarna på bb gick otroligt fort ändå. Man trodde innan att dom kommer säkert att gå sakta.

Nu har vi ju fått komma hem o Rasmus är 15 Dagar gammal och mår jätte bra, nöjd o belåten liten grabb. Han har inte riktigt fått en rytm ännu, men så småningom kommer han ju in i den.. Han växer varje dag så det knakar.. :P

Sj efter förlossningen så mår ja bättre men int helt 100 ännu. Men mycket bättre änn det har varit och det känns som att varje dag mår man bättre oxå..  Hoppas man snart är helt återställd :)

Imon torsdag har vi tid till BVC :) Ska bli kul o se hur han har vuxit o jag gissar på att han väger ca 4800g imon :)

Sitter här me Rasmus i famnen o försöker rapa honom, efter det blir det att börja laga middag :)

Här kommer lite bilder på Rasmus :)

gud vad mätt jag blev

Första gången i babysitter.. :)

ne nu hänga upp tvätt sedan börja laga middag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0