Gravid vecka 17+3

Få se ifall tiden stämmer när man far på ultraljud :) Men det känns som att det gör det.

Lite info åt er som jag hittade på Growingpeople

I slutet av vecka 17 når livmodern till mitt emellan blygdbenet och naveln. Åtminstone människor som du umgås med dagligen ser nu att du är gravid. ( och ni har ju sakt att det syns lite )

I vecka 17 är kroppslängden omkring 16 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 170 g.


Ultraljudsundersökning Foto: Ultraljudsavdelningen Kvinnokliniken Universitetssjukhuset i Lund
Ultraljudsbild

Barnet rynkar pannan och kan använda andra ansiktsmuskler. Öronen har flyttat från halsen till huvudet. Han eller hon kan öppna och sluta händerna och kan undersöka sig själv och sin begränsade miljö med handen.

Bröstkorgen rör sig i perioder som vid andningsrörelser. om mamman röker en cigarett upphör andningsrörelserna för att efter en stund kraftigt öka i frekvens.

Igår hade jag en jätte trevlig dag med mayo, vi var på ikea, o så hamnade vi ju till slut på barn avdelningen o kolla lite :P Och planerade lite va man skulle kunna köpa lite längre fram :P Vi var även till barnenhus o tittade även där på baby grejjer, o kände att nää nu tycker ja faktiskt att bebben kan komma ut. Nå men snart har ju halva tiden gått, och det känns som att tiden bara rinner iväg, och det är ju bra det =)


Ne nu ska ja fara o kolla vad ja ska ha på mig idag o sedan fara o dusha. Ska nämligen åka till ötå ida =)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0